ΦΙΛΤΡΟ ΣΩΜΑΤΙΔΙΩΝ

Φίλτρο σωματιδίων: Πώς λειτουργεί ο σωτήρας των diesel;

 

Οι πετρελαιοκινητήρες παράγουν αναγκαστικά αιθάλη κατά την λειτουργία τους. Με άμεσο σκοπό να αποφευχθεί η είσοδος της στους αεραγωγούς του αυτοκινήτου αλλά και στο περιβάλλον, ένα ειδικό φίλτρο αναλαμβάνει την επεξεργασία - καύση της. Πώς; Δείτε εδώ. .


Όσο περίεργο και αδιανόητο κι ας ακούγεται σήμερα, μέχρι το 2003, κανένα ντιζελ όχημα δεν διέθετε ειδικό φίλτρο αιθάλης (DPF). Τότε η Greenpeace διαμαρτυρήθηκε με έναν έξυπνο τρόπο έξω από την διεθνή έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης αναγκάζοντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αναλάβουν δράση, και άμεσα μάλιστα. Οι τελευταίες (κυρίως γερμανικές εταιρίες), αρχικά ήταν αντίθετες με κάτι τέτοιο, καθώς η τοποθέτηση φίλτρου, σήμαινε αύξηση στην κατανάλωση του οχήματος έως και 9%, αλλά και συχνά προβλήματα αντικατάστασης του.


Πώς λειτουργεί το φίλτρο αιθάλης;

Η αιθάλη έχει συσχετιστεί άμεσα με τον καρκίνο και γιαυτό κρίθηκε επείγουσα η μείωση της εκπομπής της. Έτσι, οι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων, κατάφεραν σε συνεργασία με την Bosh να πετύχουν καλύτερη καύση στο θάλαμο, με αποτέλεσμα να μειωθεί το βάρος και ο όγκος των σωματιδίων αιθάλης. Αυτό όμως είχε ως αποτέλεσμα τα μικροσκοπικά πλέον σωματίδια να διεισδύουν ακόμα καλύτερα στους πνεύμονες, κάνοντας ακόμα μεγαλύτερη ζημιά. Μόνη διέξοδος από αυτό τον φαύλο κύκλο ήταν το φίλτρο σωματιδίων αιθάλης, αυτό το μικρό κεραμικό έργο τέχνης, με τετράγωνη διατομή από πορώδες και ανθεκτικό στην θερμότητα υλικό. Μία εκσυγχρονισμένη σκακιέρα μπορεί να χαρακτηριστεί με προστατευτικά στρώματα και κανάλια που είναι εναλλάξ κλειστά. Το καυσαέριο που εισέρχεται, για να περάσει, πρέπει να φιλτραριστεί από τον κεραμικό τοίχωμα και να καταλήξει στο υπόλοιπο σύστημα εξάτμισης. Κατά την διαδρομή του στο φίλτρο, η αιθάλη προσκολλάτε στα τοιχώματα σε ποσοστό 99.9% , η άσπρη σκόνη όπως συνηθίζεται να λέγεται, η οποία ανά 500 χλμ. περίπου καίγεται για να καθαριστεί το φίλτρο, μέσα από έναν αισθητήρα που δείχνει την πληρότητα του.


Το κάψιμο της αιθάλης εντός του φίλτρου

Για να πραγματοποιηθεί το κάψιμο της αιθάλης, η θερμοκρασία εντός του φίλτρου πρέπει να αγγίξει τουλάχιστον τους 500 βαθμούς κελσίου, τιμή που επιτυγχάνεται είτε οδηγώντας για ώρα στα κόκκινα του στροφόμετρου είτε με λίγη εξωτερική βοήθεια. Συνήθως επιτυγχάνεται με έναν καταλυτικό μετατροπέα οξείδωσης, ενσωματωμένο στο σωλήνα εξάτμισης, μπροστά από το φίλτρο σωματιδίων. Εάν πέσουν μερικές σταγόνες καυσίμου στο χώρο καυσαερίων, η θερμοκρασία εκτοξεύεται απότομα και γίνεται αυτανάφλεξη της αιθάλης. Για να αποφευχθούν τυχόν βλάβες (καθώς απαγορεύεται να πέσει καύσιμο στο μετατροπέα), τις περισσότερες φορές ένα μικρό μέρος του καυσίμου αναμιγνύεται στα καυσαέρια πριν από την βαλβίδα εξαγωγής. Η διαδικασία αναγέννησης του φίλτρου μπορεί να διαρκέσει μέχρι και 15 λεπτά.

Γιατί βγάζουν ζημιές τα φίλτρα;

Μπορεί να χρειάζονται υψηλές θερμοκρασίες, όμως η συνεχόμενη ακραία ζέση του, είναι και το μείον του, οδηγώντας πολλές φορές σε βλάβες. Συνήθης ύποπτος είναι η κακή τοποθέτηση της εξάτμισης αλλά και οι συνεχόμενες δονήσεις από τον δρόμο που πιθανότητα να χαλαρώσουν το αρκετά βαρύ κεραμικό φίλτρο και να το κουνάνε συνεχώς.

Λόγω υπερθέρμανσης: Ένα ελάττωμα στο σύστημα έγχυσης ή αυξημένη ποσότητα καυσίμου ( μέσω ενός πειραγμένου τσιπ ) χωρίς την ανάλογη προσαρμογή των υπόλοιπων μερών, είναι ο νούμερο ένα εχθρός του φίλτρου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την υπερβολική τροφοδοσία ακόμα και ενώ έχει λήξει η πραγματική καύση, καθώς ο χρόνος παραμένει ο ίδιος αλλά η ποσότητα του καυσίμου έχει αυξηθεί. Από εκεί, το άκαυστο καύσιμο εισέρχεται στην εξάτμιση, όπου καίγεται με ανεξέλεγκτο τρόπο και η θερμοκρασία στο φίλτρο σωματιδίων αυξάνεται πάνω από 1000 βαθμούς κελσίου, γεγονός που οδηγεί σε τήξη του κεραμικού και συνεπώς ολική ζημιά στο φίλτρο.

Αλλοι παράγοντες: Οτιδήποτε αφήνει ουσίες στο φίλτρο, είναι ο απόλυτος εχθρός. Πρόσθετα από λάδι κινητήρα με μεταλλική βάση, βρωμιές στο καύσιμο, φώσφορο και γενικώς οτιδήποτε δεν μπορεί να καεί. Η στάχτη αυτή φράζει το φίλτρο αιθάλης και δεν αφαιρείται κατά την αναγέννηση.


Πότε φράζει το φίλτρο;

Η οδήγηση σε μόνιμα χαμηλές ταχύτητες ενός diesel αυτοκινήτου, έχει την δύναμη να φρακάρει το φίλτρο, καθώς ουσιαστικά εάν δεν δημιουργηθεί η θερμοκρασία των 500 βαθμών κελσίου κατά την οδήγηση, δεν γίνεται και αναγέννηση του φίλτρου. Εάν κινείστε κυρίως εντός πόλης και με χαλαρούς ρυθμούς, σας συμβουλεύουμε να βγείτε για μια μικρή βόλτα στον ανοικτό δρόμο για να αφήσετε το φίλτρο σας να κάνει την δουλειά του.

Για να γεμίσει τώρα από άκαυστα υλικά και να φρακάρει ένα φίλτρο, χρειάζονται πάνω από 180.000χλμ. Ένα γίνει νωρίτερα, τότε σίγουρα υπάρχει και κάποιο παράλληλο πρόβλημα στην λειτουργία του αυτοκινήτου και κυρίως στα λάδια του κινητήρα. Όταν ένα αυτοκίνητο είναι εξοπλισμένο με τέτοιο φίλτρο, είναι απαραίτητη η χρήση συγκεκριμένων λαδιών που μειώνουν την δημιουργία υπολειμμάτων. Τα λεγόμενα low-SASPS.


Μπορείς να συνεχίσεις με ένα βουλωμένο φίλτρο;

Ακόμα και αν η μηχανή συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, δεν προτείνεται. Την μεγαλύτερη ζημιά θα την υποστεί το τούρμπο, ενώ εάν συνεχίσετε για μεγάλο διάστημα μπορεί να σκάσει μέχρι και η μηχανή. Οπότε θα σας συμβουλεύαμε να μην κάνετε ούτε μερικά χιλιόμετρα με φίλτρο σε κακή κατάσταση.

Μπορείς να καθαρίσεις ένα βουλωμένο φίλτρο;

Πρακτικά ναι, αλλά δεν είναι κάτι που προτείνεται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς θα έχουν μεγαλύτερο κέρδος εάν πουλήσουν ένα νέο φίλτρο. Ωστόσο, υπάρχουν τώρα πολλές επιλογές για τον καθαρισμό ενός φίλτρου σωματιδίων.

Η φθηνότερη έχει να κάνει με ειδικά δοχεία ψεκασμού καθαρίσματος τα οποία ψεκάζονται από τα ανοίγματα που αφήνει ο αισθητήρας όταν είναι ξεβιδωμένος. Εμείς δεν το προτείνουμε καθώς εκτός από το γεγονός πως δεν το έχουμε δοκιμάσει, αναρρωτιόμαστε κιόλας που θα πάνε εν τέλει αυτές οι στάχτες που θα καθαριστούν. Μάλιστα ένα κακής ποιότητας σπρέι μπορεί να καταστρέψει και τις κεραμικές επιστρώσεις, αχρηστεύοντας το φίλτρο.

Η συνηθισμένη εκδοχή: Πηγαίνετε σε ένα συνεργείο, το αφαιρείτε και το στέλνετε σε μία εταιρία που εξειδικεύεται σε αυτό το τομέα. Εντός 48 ωρών θα έχει επιστρέψει καθαρό σε βαθμό 90% ή θα σας έχουν στείλει ένα σε άριστη κατάσταση. Το συνηθισμένο κόστος μαζί με την αφαίρεση, καθάριση, εγκατάσταση είναι 500 ευρώ.


Υπάρχουν αντίστοιχα φίλτρα και για τους κινητήρες βενζίνης;

Ναι, από το τέλος του 2017 και για να μπορούν οι νέοι κινητήρες βενζίνης να ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές Euro 6d-temp χρησιμοποιούν παραπλήσια φίλτρα Φυσικά η φύση της βενζίνης δημιουργεί αυτόματα πιο υψηλές θερμοκρασίες και η καύση γίνεται πιο εύκολα και άνετα, οπότε δεν υπάρχει πρόβλημα για φράξιμο. Φυσικά και εδώ μετά από πολλά χιλιόμετρα συσσωρεύεται στάχτη που θέλει καθάρισμα, και η αντικατάσταση του μπορεί και να κριθεί αναγκαία. Συνήθως προτιμάται ο καθαρισμός.

ΠΗΓΗ:auto triti.gr

Δεν υπάρχουν προϊόντα σε αυτή την κατηγορία.
ΦΙΛΤΡΟ, ΣΩΜΑΤΙΔΙΩΝ, ΑΥΤΟ, ΗΞΕΡΕΣ